حرف مردم این بود که احداث خط آهن از ساحل اقیانوس آرام به کوههای آند، که بعد از هیمالیا دومین سلسلهجبال مرتفع دنیاست، امکانپذیر نیست. اما اِرنست مالینوفسکی [۱]، مهندس لهستانی، نظر دیگری داشت. در سال ۱۸۵۹ پیشنهاد کرد خط آهنی از کالائو [۲] در ساحل پرو، به داخل آن کشور تا ارتفاع ۱۵۰۰۰ پایی احداث شود. اگر او در این کار موفق میشد، این مرتفعترین خط آهن جهان میشد. سلسلهجبال آند، بسیار صعبالعبور است. کار در این منطقه به دلیل ارتفاع زیاد، سرمای شدید، یخبندان و آتشفشان بسیار دشوار است. از اینکه بگذریم، ارتفاع کوهها در فاصلهی کوتاهی از سطح دریا به هزاران پا میرسد. برای رسیدن به ارتفاعات این کوهستان باید از پیچهای متعدد، پلها و تونلهای مختلف عبور کرد. اما مالینوفسکی و همکارانش موفق شدند. یانس پلاچتا [۳] میگوید: «حدود ۱۰۰ تونل و پل احداث شد که برخی از آنها شاهکار مهندسی به شمار میروند. تصور اینکه با وسایل و ابزار بهنسبت ساده و اولیه، چگونه این مهم امکانپذیر شد، دشوار است.» این خط آهن تا به امروز پابرجاست تا مداومت و سختکوشی سازندگان آنرا به رخ جهانیان بکشد. مالینوفسکی و یاران او هرگز، هرگز و هرگز تسلیم نشدند. ------------------------------------------- ۱. Ernest Malinkowski ۲. Callao ۳. Jans S. Plachta
برگرفته از کتاب: ماکسول، جان؛ 17 اصل کار تیمی (چه کار کنیم که هر تیمی ما را بخواهد؟)؛ برگردان مهدی قراچه داغی؛ چاپ سوم؛ تهران: انتشارات تهران 1386.